Odense Sport & Event A/S bevæger sig i den rigtige retning

Odense Sport & Event A/S, som bl.a. omfatter OB’s hold i Alka Superliga, bevæger sig i den rigtige retning, og begynder for alvor at kunne mærke effekten af den øgede fokus på at sælge koncernens mange forskellige produkter samt de økonomiske tilpasninger. Der er dog stadig et stykke vej til balance i regnskabet, og regnskabet for 2014 er desuden belastet af væsentlige éngangsomkostninger. 

Den fynske virksomhed Odense Sport & Event A/S præsenterer et årsregnskab for 2014, der viser gode tegn på fremgang, selvom der stadig er et stykke vej til balance. Det viser det årsregnskab, der blev præsenteret og godkendt på selskabets generalforsamling 27. marts.

- Vi er efterhånden godt på vej ud af en vanskelig periode for Odense Sport & Event, om end rejsen ikke er helt tilendebragt. De seneste par år har vi brugt mange kræfter på at tilpasse organisationen og økonomien, og vi glæder os over, at vi fortsat ser gode tegn på, at tilpasningerne giver effekt. Samtidig ser vi de første resultater af vores indsats for at markere os yderligere indenfor en række af koncernens nøgleområder, som messer og koncerter. Vi er klar over, at der stadig skal arbejdes fokuseret og målrettet for at få balance i resultatet, men vi har fået vendt udviklingen, og det er positivt, siger administrerende direktør Ole Bang Nielsen. 

Omsætningen i koncernen er vokset med godt 9 % til 189,4 mio. kr., mens driftsresultatet før transfer mm. og finansielle poster viser et underskud på 10,4 mio. kr. imod sidste års underskud på 29,5 mio. kr. Årets resultat efter skat udgør et minus på 29,0 mio. kr.

- Økonomiske og organisatoriske tilpasninger kræver altid nogen tid, før effekten slår fuldt igennem. Ikke mindst i en fodboldverden, hvor flerårige spillerkontrakter betyder, at tilpasning til en anden økonomisk virkelighed tager tid. Vi kan selvsagt ikke være tilfredse med et underskud på 29 mio. kr., men jeg hæfter mig ved, at vi for andet år i træk har forbedret driftsresultatet væsentligt, og at regnskabet for 2014 er belastet af éngangsomkostninger i størrelsesordenen 15 mio. kr. Der er således al mulig grund til at tro på et væsentligt bedre resultat for 2015.

Odense Boldklub
OB kom styrket ud af 2014, når vi ser på det rent sportslige og organisatoriske. Resultatmæssigt begyndte året med svigtende resultater. Den forventede midterplacering blev i stedet til en kamp for at forblive i Superligaen, og da de svigtende resultater fortsatte efter sommerferien blev det besluttet at skifte ud på trænerposten. Det har givet bedre resultater og en positiv udvikling, men ikke nok til, at det regnskabsmæssigt nåede at slå igennem i forhold til TV-indtægter, tilskuertal og bodsalg på stadion.

Til gengæld er opbakningen til Odense Boldklub massiv blandt sponsorerne, der med OB som samlende drivkraft, nyder godt af de mange tilbud og ydelser, de kan opnå hos Odense Sport & Events mange dele af virksomheden. Således er kredsen af sponsorer ikke blot fastholdt i 2014 men også udbygget. Forståelsen for, at en by som Odense bør og skal have et hold i den bedste fodboldrække, og at økonomi er afgørende i den sammenhæng, har betydet, at adskillige virksomheder, bl.a. bl.a. Carlsberg (hovedsponsor), Micro Matic, Fynske Medier (media- og tribunesponsor), TREFOR (stadionsponsor), T. Hansen (tribunesponsor) og Sparekassen Fyn (Arena-sponsor) har tegnet mangeårige aftaler, ligesom nye sponsorer er kommet til.

- Vores opgave har været klar i 2014. Vi har sportsligt skullet tilbage på ret kurs, samtidig med at vi holdt nøje øje med, at økonomien også kom på rette spor. Det er to vanskelige øvelser at udføre på samme tid, men når vi ser på udgangen af året, oplevede vi en klar positiv fremgang. Trænerskiftet fik rusket op i nogle arbejdsprocesser og sportslige tilgange til opgaverne, og det har skærpet fokus hos både spillere og stab. Desuden begynder vi at nyde godt af de seneste års talentarbejde, hvor vi ser flere af vores egne talenter slå igennem på førsteholdet. Sponsorfremgang, den 4-årige ansættelse af cheftræner Kent Nielsen fra sommeren 2015 samt de positive sportslige tegn, vi ser, giver os god grund til optimisme og en god tro på, at de kommende år bliver præget af langt større kontinuitet, siger OB's sportsdirektør Jesper Hansen.

Den sportslige målsætning for OB er i sæsonen 2014/2015 en syvendeplads, og forventningerne til efteråret er, at OB skal fastholde en position i midten af  Alka Superligaen.

Hotel, konference og messe
Som helhed har Odense Congress Center præsteret det bedste resultat i flere år. På trods af et marked, der fortsat er under pres, er det lykkedes at vende udviklingen, så der er skabt positive resultater på flere områder. Det gælder eksempelvis messeområdet samt en forbedret drift af Best Western Hotel Odense. Ydermere har Odense Congress Center øget investeringerne med fem millioner kr. til bl.a. forbedringer af hotellets værelser.

JVB, koncerter, shows og events
På koncert-, show- og eventdelen bød 2014 på det flotteste programme nogensinde. Tom Jones, Robert Plant, John Mayer, Dansk Melodi Grand Prix og de unges MGP var blandt højdepunkterne, og desuden lagde Odense Sport & Event faciliteter og ressourcer til, da iværksætteren Sir Richard Branson besøgte Odense, ligesom det danske fodboldlandshold spillede en af sine kampe på TREFOR Park.

Det attraktive program satte endnu en tyk streg under, at Odense Sport & Event skaber unikke begivenheder, der er med til at gøre Odense og Fyn til et attraktivt sted at bo og arbejde.

Fortsat fremgang i 2015
I 2015 er der forventning om, at de seneste par års fremgang vil fortsætte.

- Vi kan glæde os over, at vi har fået vendt udviklingen. Så selvom vi ikke kan være tilfredse med tallene, så har vi god grund til at se optimistisk på fremtiden. Om vi kommer helt i mål med balance i regnskabet allerede i år afhænger af flere ting. En fortsat positiv udvikling i samfundsøkonomien vil helt sikkert kunne mærkes indenfor f.eks. hotel, konferencer, messer og koncerter, mens fortsat sportslig fremgang bestemt også vil skubbe godt på vej, siger administrerende direktør Ole Bang Nielsen.

For yderligere info, kontakt:
Ole Bang Nielsen, adm. direktør - tlf. 24 24 77 93
Jesper Hansen, sportsdirektør – tlf. 23 44 53 04

Nøgletal (koncern) mio. kr.:

                                                                 2014              2013              Diff               %

Nettoomsætning                                   189,4               174,3             +15,1             +  8,7 %

Bruttoresultat                                        100,3               91,4              +  8,9             +  9,7 %

Resultat før transfer og finans                   -10,4            -29,5             +19,1              +64,7 %

Årets resultat                                          -29,0               -34,8            +  5,8              +16,7 %   

Balance                                                  346,0             336,5

Egenkapital incl. ansvarlig lån                     81,7              78,3